Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Inkluderande arbetssätt - Sida 1 av 33

En skola för alla : Pedagogers uppfattningar om inkludering

Syftet med denna studie Ă€r att belysa pedagogers uppfattningar om arbetet mot en inkluderande skola. Undersökningen kommer att behandla hur lĂ€rare och pedagoger uppfattar möjligheter och svĂ„righeter med en inkluderande skola. Studien redogör för aktuell forskning kring begreppet inkludering. Även ett historiskt perspektiv pĂ„ den inkluderande skolan presenteras. Genom semistrukturerade intervjuer vill vi se pedagogers uppfattningar om arbetet mot en inkluderande skola.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

En skola för alla eller en utopi som rimmar illa?

Studien syftar till att undersöka hur begreppen inkludering och exkludering tolkas och anvÀnds av nÄgra olika skolaktörer, samt hur de uppfattar att man kan nÄ en inkluderande undervisning. Vad Àr det för faktorer som bidrar till att lÀraren arbetar inkluderande och hur förhÄller sig lÀroplanen till inkludering? Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ undersökningsmetod med djupintervjuer som tillvÀgagÄngssÀtt. Vi delade in aktörerna i ett externt och ett internt perspektiv utifrÄn deras position i skolvÀrlden. Detta för att fÄ en bredare bild av hur inkluderingen fungerar pÄ olika nivÄer.

Inkluderande undervisning - hur nÄr vi dit? : En systematisk litteraturstudie om inkludering ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Denna systematiska litteraturstudie behandlar Àmnet inkludering inom specialpedagogiken. SÄvÀl svenska som internationella forskares syn pÄ inkludering och vÀgen dit. Studien utreder begreppen kategorisering och inkludering. Syftet med undersökningen var att identifiera ett par möjligheter som gynnar inkludering och ett inkluderande arbetssÀtt som kan anvÀndas i den svenska skolan.  Metoden som anvÀndes var en systematisk litteraturstudie med relevant forskning som kÀllor.  Resultaten pekade pÄ tre möjligheter som kan bidra till inkludering, delaktighet och deltagande, tid och lÀrarens kunskaper och attityder till ett inkluderande arbetssÀtt.

Inkluderande arbete i Montessoriskolan och den traditionella skolan : - en jÀmförelse

Studiens syfte var att undersöka hur pedagogerna arbetar med inkludering i Montessoriskolan samt den traditionella skolan. Vi ville ta reda pÄ om det fanns nÄgra skillnader mellan dessa tvÄ verksamheter nÀr det handlar om ett inkluderande arbete. Resultatet av vÄra undersökningar visar att begeppet inkludering Àr svÄrdefinierat, Àven om det framkom att arbetet i de tvÄ skolorna inte skillde sig anmÀrkningsvÀrt mycket. Samtliga pedagoger hade en positiv instÀllning till att arbeta inkluderande och vi vÀckte en nyfikenhet hos nÄgra nÀr det gÀllde sjÀlva begreppet inkludering..

Inkludering utifrÄn lÀrares perspektiv

Syftet med studien var att belysa begreppet inkludering utifrÄn nÄgra lÀrares perspektiv samt vilken uppfattning de har kring möjligheterna att arbeta inkluderande i sina verksamheter. Detta i ett led att pÄ sÄ vis komma Ät den kunskap som behövs för att kunna arbeta för ett skolutvecklande arbete med en inkluderande verksamhet som mÄl. Som en del i det undersöktes Àven lÀrarnas attityd gÀllande ett inkluderande arbete.Som metod har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer anvÀnts. Sex lÀrare som alla har erfarenhet av inkluderande arbete har intervjuats. LÀrarna arbetar i samma kommun pÄ tre olika skolor.

Elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter : En studie om inkluderande arbetssÀtt

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀrare kan arbeta inkluderande med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer med 11 grundskollÀrare som undervisar elever i Äldern 6-11. De centrala frÄgestÀllningarna har varit vad lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr enligt de lÀrare vi intervjuat, vilka organisatoriska förutsÀttningar de intervjuade lÀrarna anser att de har nÀr det gÀller att arbeta inkluderande med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter samt hur de intervjuade lÀrarna organiserar arbetet i klassrummet för att stödja elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Resultatet visar pÄ att respondenterna Àr vÀl medvetna om vad lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr. De gav mÄnga exempel pÄ hur svÄrigheterna kan visa sig och hur de kan pÄverka elevernas skolgÄng.

Lustfyllt lÀrande genom lek i förskolan : En studie om hur förÀldrar ser pÄ relationen mellan barns lek och lÀrande

Syftet med studien var att belysa begreppet inkludering utifrÄn nÄgra lÀrares perspektiv samt vilken uppfattning de har kring möjligheterna att arbeta inkluderande i sina verksamheter. Detta i ett led att pÄ sÄ vis komma Ät den kunskap som behövs för att kunna arbeta för ett skolutvecklande arbete med en inkluderande verksamhet som mÄl. Som en del i det undersöktes Àven lÀrarnas attityd gÀllande ett inkluderande arbete.Som metod har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer anvÀnts. Sex lÀrare som alla har erfarenhet av inkluderande arbete har intervjuats. LÀrarna arbetar i samma kommun pÄ tre olika skolor.

Alla barn Àr vÄra barn : om vÀgen till skolan för alla

Tanken om den inkluderande skolan har under en lÀngre tid debatterats livligt av forskare frÄn olika vetenskapliga discipliner. Det som i huvudsak har diskuterats Àr om, och i sÄ fall varför, alla elever skall undervisas tillsammans eller inte. MÀrkligt nog har frÄgan om hur en inkluderande skola kan uppnÄs inte alls fÄtt samma uppmÀrksamhet. Syftet med den hÀr studien Àr att öka kunskapen om och förstÄelsen för hur ?den inkluderande skolan? kan skapas och hur personal, elever och förÀldrar upplever en skola som strÀvar efter att bli fullstÀndigt inkluderande.

Fyra pedagogers inkluderande undervisningsstrategier

Syftet med denna kvalitativa fallstudie Àr att undersöka hur pedagoger skapar inkluderande undervisning i klassrummet och resonerar kring den samt undersöka hur pedagogernas inkluderande strategier Àr relaterade till det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande. Data har samlats in genom observationer av lektioner samt semistrukturerade intervjuer av de pedagoger vars lektioner vi observerade. Bearbetningen av insamlad data genomfördes separat för varje fall och resulterade i fyra olika fallstudier. Fallen bestÄr av beskrivningar av olika hÀndelser, bÄde mer generella skeenden men Àven sÄdant som Àr karaktÀriserande för de olika fallen. Det fanns fem inkluderande undervisningsstrategier som tydligt visade sig och som pedagogerna la sin tyngdpunkt vid.

Den offentliga platsens exkluderande och inkluderande förmÄga : utifrÄn fysiska element pÄ Gustav Adolfs torg i Malmö

Offentliga platser har i uppgift att vara öppna för allmÀnheten, men ÀndÄ har exkluderande design givits större utrymme pÄ offentliga platser vÀrlden över och sÄ Àven i Sverige. I uppsatsen undersöktes exkluderande och inkluderande design genom en kvalitativ fallstudie bestÄende av en inventering och ett flertal observationer vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Observationerna genomfördes utifrÄn element som Àr vanligt förekommande pÄ offentliga platser, vilka utgjordes av bÀnk, mur, toalett och fontÀn. Undersökningen resulterade i hur dessa element anvÀnds och av vem. Resultatet frÄn fallstudien utgjorde underlag för en kritisk diskussion som lyfter frÄgan kring vad exkluderande och inkluderande design Àr, i de aktuella fall fenomenet förekommer samt vad konsekvenserna blir med att anvÀnda den hÀr typen av utformning pÄ offentliga platser.

Inkluderande organisation? : En intervjustudie kring hur rektorer organiserar undervisning för grundsÀrskoleelever samt hur de definierar och resonerar kring begreppet inkludering.

Syftet med denna studie Àr att fÄ kunskap om rektorers syn pÄ organisation av undervisning för grundsÀrskoleelever samt rektorernas definitioner av begreppet inkludering med hÀnseende pÄ en skola för alla. Bakgrunden till undersökningen Àr att det i dag finns mÄnga olika sÀtt att organisera undervisning för grundsÀrskoleelever och att flertalet rektorer anger att deras organisation Àr inkluderande. Vad menar de dÄ med att organisationen Àr inkluderande?Studien Àr genomförd som en intervjustudie. Urvalet baserades pÄ jÀmnstora kommuner inom lÀnet samt pÄ kommunernas beskrivning av sin organisation av grundsÀrskolan pÄ respektive kommuns hemsida.

Skolan - den kan jag : Kommunala politikers och förvaltningschefers kunskaper angÄende inkluderande arbetssÀtt i skolan.

Syftet med vÄr studie var att undersöka de kunskapsgrunder pÄ vilka kommunalapolitiker och tjÀnstemÀn fattar sina beslut som rör inkluderande arbetssÀtt i skolan. VadÀr det som de bÀr med sig i form av erfarenheter och/eller utbildning som gör demskickliga att fatta dessa beslut? Vi stÀllde oss frÄgor om vilken kunskap de hade omskolan, pÄ vilket sÀtt de skapat sin kunskap och hur de definierade begreppeninkluderande arbetssÀtt och likvÀrdig utbildning. För att fÄ reda pÄ detta anvÀnde vi ossav strukturerade intervjuer dÄ vi sökte upp och intervjuade politiker och tjÀnstemÀn i trekommuner av olika storlek. Det insamlade datamaterialet strukturerades utifrÄn tvÄ avDomÀnteorins s.k.

Inkluderande undervisning : En studie av lÀrares, sÀrskollÀrares och specialpedagogers uppfattningar

Studiens syfte var att undersöka lÀrares, sÀrskollÀrares och specialpedagogers uppfattningar om inkluderande undervisning och vilka upplevelser de har av att inkludera elever i behov av sÀrskilt stöd i den gemensamma undervisningen. Vi undersökte uppfattningar om inkluderande undervisning, uppfattningar om inkluderande strategier, uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förhÄllande till inkludering, uppfattningar om lÀrares och specialpedagogers roller i arbetet för inkludering. Studien har utgÄtt frÄn en kvalitativ metod dÀr vi anvÀnt oss av intervju som datainsamlingsmetod. Det var intervjupersonerna sjÀlva och deras uppfattningar som var studieobjekten i undersökningen. Resultatet analyserades kvalitativt utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv dÀr vi belyste skillnader och likheter i intervjupersonernas uppfattningar kring inkludering som fenomen.

Man bygger lösningar efter de barn man har : En studie om nÄgra pedagogers arbetssÀtt kring inkluderande undervisningssituationer.

Det huvudsakliga syftet med min studie har varit att undersöka hur nÄgra pedagoger tolkar begreppet inkludering samt hur detta begrepp kan komma till uttryck i deras arbete. Data har samlats in genom fokusintervjuer med sex pedagoger frÄn tvÄ arbetslag pÄ en F-5 skola i Stockholm. FrÄgestÀllningen har handlat om pedagogernas syn pÄ inkludering, vilka tankar de hade kring inkluderande undervisning samt vilka eventuella svÄrigheter de sÄg med att arbeta inkluderande. Det framkom genom studien att det rÄdde delade meningar mellan informanterna om vad ett inkluderande arbetssÀtt var. Det ena arbetslaget hÀvdade att det innebar att alla elever skulle befinna sig i klassrummet för att kÀnna sig inkluderade medans det andra arbetslaget menade att det handlade om att eleven skulle kÀnna att den var en del av sammanhanget, oavsett var den befann sig nÄgonstans.

1 NĂ€sta sida ->